Sidor

fredag 21 november 2008

Sömtest

Har tagit ett gammalt linne i stretchtyg och testat symaskinens olika sömmar. Vill prova mig fram lite för att se vilken som som är bäst att använda till de stretchtyger jag vill sy barnkläder i.

Lade ihop räta mot räta och sydde precis i kanten med olika sömmar. Det resulterade i en volang-aktig kant. På rätan blev det liksom knöligt. Läste på lite i en av böckerna jag lånat på biblioteket och gjorde ett nytt försök.

Den här gången sydde jag med 1-1½ cm sömsmån. Resultatet blev betydligt bättre, men fortfarande inte helt bra. Testade lite till med ytterligare några sömmar. (Finns 20 st olika på den maskinen jag använder nu.) Till slut blev det ganska hyfsat. De två sömmarna som jag tyckte funkade var de sk "overlock"-sömmarna som heter 15 & 16 på maskinen.

Inga kommentarer:

LinkWhitin

Related Posts with Thumbnails