Sidor

fredag 1 maj 2009

Ny T-jamas


Mönster
Eget, med hjälp av Meedom. Strl 86.

Material
Turkos interlock med bruna stjärnor, MjukaTyger. Gul mudd från lokal tygaffär.

Maskiner
Janome MyLock 744D overlock samt lånad Bernina 1005 för tvillingsömmar och namnbandet.

Minus
Se föregående inlägg ang. tyget.
För övrigt, kantbandsavsluten i halsringningen. Hur jag än gör får jag det bara inte snyggt! Grrrr!

Plus
Jag bara äääälskar färgkombinationen! Tyget med de ganska stora stjärnorna gjorde sig verkligen bra på ett sådant här helkroppsplagg.
Passformen är perfekt!
Jag bara längtar till kvällen när sonen ska få gå och lägga sig i sin fina pyjamas. Hehe! Han fick prova den imorse eftersom jag sydde klart den sent igårkväll. Som synes på bilden nedan verkade han sugen att hoppa i säng med den på en gång!
Raglansömmarna blev verkligen supersnygga!

Övrigt
Eftersom jag inte har någon coverpro-maskin att sy snygga dekorsömmar med fick jag ta vad jag hade. Dvs overlock och vanlig maskin med tvillingnål. För att få till dessa snygga dekorationssömmar gjorde jag såhär:

Använde flatlocksömmen på overlocken och sydde ihop raglansömmarna aviga mot aviga. Drog isär tyget så att sömmen blev platt. Strök Totally Stable i remsor på baksidan av sömmen. (Annars stod Berninan med tvillingnålen bara och tuggade på samma ställe och tyget töjdes. Blev lite merjobb men det blev snyggt! Det kanske går utan men eftersom jag lånat Berninan tillfälligt och vi inte lärt känna varandra så väl än så fick detta bli lösningen.) Sedan rev jag av Totally Stable'n på baksidan och vips så var det klart! Jag är toknöjd!

7 kommentarer:

Doris_Assar sa...

WOW vad fint det blev!! Suverän färgkombo!! Och vad proffisgt du fått till allt, tex dekorsömmarna. Jag testade lite med flatlockssömmen också, men fick det inte alls så snyggt som du. Så jag kör overlockssöm på rätsidan som jag stickar ner. Men det här är ju absolut snyggare...!!!

od Andulky sa...

Superfint! Vad snyggt det blev med tvillingnålen! Har kört vanlig raksöm genom mina flatlocksömmar.. Fick också hem det tyget igår :-)

Marie Frost sa...

Så mysig den ser ut, jättefin!

Sandra sa...

Vad trist att det verkar vara problem med tyget, men det gjorde sig i vilket fall som helst hur snyggt som helst till pyjamasen. Jättefin!

Errajka sa...

Jättehäftiga pyjamaser :) Man blir bara besviken när tyget inte är som man trott. När jag beställde från ett ställe i vintras var det likadant som för dig. Massa tyg på sidorna där det var dåligt tryckt.

Thea sa...

Förstår att du gillar färgkombinationen. Det gör jag också! Superfint!

Madelene sa...

Mycket fint! Jag lägger till dig i min blogglista och följer din blogg!

LinkWhitin

Related Posts with Thumbnails