Sidor

fredag 3 september 2010

Höstens första mössor

Dessa två mössorna blev en gåbortpresent till två systrar.

Mönster
Eget, strl 2-3 år samt 4 år - vuxen.

Material
Tunn härlig jersey med lycra från JnyDesign. Cerise och lime (fast den gröna färgen ser lite konstig ut på bilden. I verkligheten är den ljust Piggelingrön).
Textilfärg från panduro, vaxat papper till fryspapperstrycket.

Minus
Fryspapperstrycket strulade lite. Strök nog lite mkt så det fastnade väl bra i tyget och var svårt att få bort. Samtidigt som det läckte in under kanterna och blev lite kladdigt på nån bokstav. Som tur var kunde jag rätta till det med en topz och lite mer färg när jag tagit bort papperet.

Plus
Här gick det undan. Dessa klipptes ut och syddes när pojkarna sov middag här hemma. Sedan var det lite mer pill med trycket än vad jag väntat så det var ju tur att sambon kunde väcka pojkarna och ge dem mellis innan vi skulle gå bort. :)

Härligt med tunna höstmössor. Har länge tänkt att jag ska sy till mina pojkar också men inte kunnat bestämma mig för färg eller tyg så än har det inte blivit några sydda alls.

Det känns som att jag äntligen fått till ett bra och enhetligt mössmönster för flera storlekar. Detta har endast en söm mitt bak. Förederar att ha det så framför att ha sömmar på båda sidorna. Särskilt när man syr i mönstrade tyger.

Övrigt
Jag måste verkligen komma till skott och beställa nya namnlappar snart. Dessa fick broderat namn med brothermaskinen på baksidan längs med mittbaksömmen. Syns förstås inte på dessa bilderna. Men det blev snyggt. Ton i ton med samma färg som tyget.

1 kommentar:

Åsa Tidqvist sa...

jättesnygga! stilrena och så fina färger!

LinkWhitin

Related Posts with Thumbnails