Sidor

måndag 23 mars 2009

Tutorial: Sy kantband i trikå

Många är det som har olika steg-för-steg-guider eller "tutorials" på sina bloggar för olika saker. Jag har läst flera olika när det gäller hur man syr kantband i trikå, på t.ex. en body eller i en halslinning. Mitt eget sätt är nog en kombination av de jag sett. Här kommer således en beskrivning av hur jag gör.

1. Först klipper jag (eller rättare sagt, jag använder rullkniv med linjal och skärmatta för att få det riktigt rakt) till en remsa av muddväv som är lagom lång och 4 cm bred.

Sedan nålar jag fast den räta mot räta. I en halslinning sträcker jag mudden men inte själva tröjan. Man får prova sig fram vilket som blir bäst men jag tycker det blir bäst att sträcka lite för att undvika volangeffekt. I nederkanten på bodys sträcker jag bara "runt skinkorna" men inte i övrigt.
2. Här skiljer sig nog mitt sätt från många andras. Jag syr fast muddremsan på overlocken men så nära att kniven bara skär nån millimeter. Vilken färg på tråden spelar ingen roll eftersom detta inte syns sedan.
3. Sedan viker jag över kantbandet. Jag lämnar ungefär lika mycket som overlocksömmen är bred "under" och viker sedan över resten och nålar i kanten. På detta sätt syns inte stickningssömmen på avigsidan sedan.

4. Här kan man pressa med strykjärn om man vill men det brukar jag faktiskt inte göra. Sedan syr jag med tvillingnål (4 mm bred) en liten bit ifrån innerkanten. Jag sträcker under tiden jag syr. Sy försiktigt (eller handmata) över sömsmåner och skarvar!! Har knäckt både en och två tvillingnålar här.

5. Om det behövs klipper jag rent muddremsan på avigsidan med en sax. Här kan man laborera lite med bredden på muddremsan. Man lär sig snart vilka avstånd som blir lagom. Jag brukar ta muddremsa som är 4 cm bred som sagt. Men man kan ta bredare eller smalare beroende på vad man tycker blir snyggast och bäst.

Klart!
(Alla bilder är naturligtvis klickbara för extra förstoring.)

19 kommentarer:

od Andulky sa...

Vilken bra guide! Jag gör precis som du!

Palven sa...

Tusen tack för tipset! Har suttit o klurat på om jag skulle behöva köpa en "bandkantningsmojjäng", men detta löste mina problem.

Doris_Assar sa...

Vilken bra tutorial! Dock har jag helt fastnat för MammaM:s metod för tillfället :-D ;-)

Marie Frost sa...

Superbra beskrivning!
Var har du köpt skärmattan och kniven?

Nilla sa...

Marie >> Jag köpte på mässan i Gbg. Företaget som sålde var Villekulla Quilt & Quriosa.
Rullkniven är ergonomisk och superbra! Mattan och den stora linjalen köpte jag där också, fick ett paketpris. De syns på bild här. Den ergonomiska rullkniven känns stabilare och det känns som mindre risk att halka och skära sig. Jag använder min till all tillklippning av mönsterdelar.

Sandra sa...

Trevligt med folk som lägger upp sina idéer tycker jag. Alltid något man kan lära sig.

Jag har en utmaning till dig hos mig. Har tittat runt för att försäkra mig om att du inte blivit utmanad förr, har inte hittat något, så jag hoppas att du inte har det.

Errajka sa...

Hej! Och självklart får du fråga om mönstret och självklart svarar jag :)Det är från Ottobre nr 2 2004 Men jag tog bara ena delen från mönstret. Alltså bara den del som ser ut som en triangel och från den biten format om lite. Skitkul är det! Det gick så himla snabbt att sy också :)Tycker att solhattar är helt underbara, därför känns det himla kul att få sy flera stycken åt ungarna i olika tyger.

Retro Elephant sa...

Hittade ingen mailadress på din sida :)

Visst är pengabörsen till salu! Det är den enda utan innerficka så den kostar 178 kr + en mycket liten frakt. Skicka ett mail till mig så jag vet om jag skall lägga undan den till dig.

retro.elephant@gmail.com

Gekko sa...

Jättebra guide! Jag gör ju inte alls som du men det beror ju förstås på att jag har kantbandsapparat :-D

Visst är skärmatta och rullkniv fantastiska redskap! Det går ju så fort att skära till banden och man vet att resultatet blir bra!

Nilla sa...

Gekko >> Absolut! Jag använder min rullkniv och skärmatta till allt! Det har varit lite teknik att lära sig skära i svängar när man skär ut mönsterdelar i tyg, men det går finfint! Har en sån dålig tygsax. :(

Anonym sa...

Precis sa här gör jag ocksa! Jättebra bilder du gjort, manga andra tutorials har jag aldrig fattat....;)

Caroline sa...

Vilken bra tutorial!! Har lankat till den fran min blog (http://kids-couture.blogspot.com/). Hoppas det ar ok?

Maria sa...

Hej!
Jöttebra beskrivning. Undrar dock hur bred kanten blir efter du sytt och klippt!
Hoppas på svar
Trevlig sommar

Nilla sa...

Caroline >> Visst är det OK att du länkar hit!

MadebyMammaMia >> Om du menar själva kantbandet när det är färdigt? Det beror ju lite på hur mycket jag viker ner efter att jag overlockat kanten, det går ju att anpassa. Jag brukar köra lite på känn. Kanske inget bra svar, fråga igen om jag missuppfattat.

Anonym sa...

Super bra beskrivning:) Men mitt största problem när jag ska sy med tvillingnål är att sömen blir så lös.......

Nilla sa...

Hur menar du med att sömmen blir lös? Att kantbandet blir volangigt?

Sofia sa...

Ska försäka mig på att sy lite barnkläder till mina barn. Mina sykunskaper sträcker sig till syslöjden i 9:an så det är både ett bra tag sen (blir 32 i år)och mnnet är bra men kort så att säga *s* Googlade på "sy kantband" och fick upp din blogg. Kanon! Nu har jag lite mer kött på benen :) Kanonsida med bra tips och idéer...hoppas du inte har något emot att man lånar några av dig!?

maria sa...

Hej!

Tack för en kanonguide och en rolig och nyttig blogg! Men du - jag har ett problem och det är hur man "fäster" kantbandet och övergången när man liksom får dubbla kantband, om du förstår vad jag menar. Hittills har jag lagt kantbandet omlott och vikt det dubbelt för att få ett okej slut, men det blir ett oerhört tjockt tyglager, ser klumpigt ut och är svårt att sy i - inte snyggt! Hur gör du? Om du har tid och lust så tar jag tacksamt emot tips: saga.maria@gmail.com. Tack! Allt gott! Maria

LillaRöd sa...

Precis vad jag letat efter:) Tack!

LinkWhitin

Related Posts with Thumbnails