Sidor

fredag 7 maj 2010

Syskonmatchade bytesklänningar

(Alla bilder är som vanligt klickbara för förstoring.)

Äntligen har jag lyckats få klart min del av bytet med SKROTdesign (klicka på länken för att läsa vad SKROTdesign tyckte om bytet och se livebilder på klänningarna) där jag fick ett superbra vindskydd till vår Phil&Ted-vagn. Min del av bytet består av två klänningar. Önskemålet var syskonmatchat men inte helt lika. Dessa klänningar är inte så värst lika men det grönrutiga tyget går igen i båda två.

Material
Rosa och grön jersey med lycra från Jny. Grönrutigt gammalt påslakan från min mormor. Små restlappar från gömmorna till applikationen. Knappar från lokal handarbetsaffär.

Mönster
Ett modifierat Ottobremönster till tunikan, strl 98. Mönstret till förklädesklänningen är ett gammalt mönster som jag fått av min svärmor, strl 80. Applikationen har jag ritat själv.

Minus
Att det tagit mig sådan tid att få detta klart!
Ärmarna till tunikan var lite långa vid provning på min store son som har samma storlek. Fick klippa av och sy nya kantband. Hoppas att det blir bra nu.
Förklädesklänningen är en rätt kort modell som är ganska mycket just som ett förkläde. Det kan man ha delade åsikter om. Hoppas det faller mottagaren i smaken. Själv tycker jag det är rätt praktiskt att inte ha så långa klänningar för små skruttar som kanske inte går själva än. Min yngste son har testat och han blev väldans söt i klänningen även om han varken kryper eller går än och snart har vuxit ur strl 80!
Tunikan ser lite sned ut på fotot men det ska den inte vara i verkligheten.
Kantade med jersey och det blev riktigt fint, smidigare än tjock muddväv, men dessvärre drog sig tyget lite, tål att tänkas på till nästa gång. Knappt sträcka alls i kantremsan!

Plus
Det är en speciellt känsla att få skapa något av min älskade mormors gamla tyger. Under skapandet av dessa projekt har jag dessutom haft en period av sorg då mormor lämnade oss för drygt en månad sedan. :( Jag skriver detta under Plus-rubriken i allafall eftersom det känns roligt att en del av henne får liv igen.

När det gäller applikationen till tunikan velade jag länge å väl innan jag bestämde mig för att det skulle bli en grodprins som motiv. Tanken var klar från början att det skulle vara något i det grönrutiga tyget i allafall. Jag är mycket nöjd med slutresultatet. Ibland måste idéerna få växa fram.

Har för första gången testat att sy knapphål på min Brothermaskin med den speciella pressarfoten. Hej å hå va enkelt och smidigt det var!

Som variation till namnbanden broderade jag dit "Näbbgädda" på Brothermaskinen. Har sett det på någon annan blogg men nu minns jag inte vart, Tycker det blev fint! Kan ibland tycka att namnbanden är klumpiga och odiskreta.

Som plus måste jag också säga kvaliteten på Jnys härliga jersey med lycra!

Fråga
Har kommit på ett knep för att sy kantbanden jämnare och snyggare samt effektiviserat det genom att skippa tvillingnålen på de senaste plagg jag sytt. Tycker det är sånt meck att byta nål fram å tebaks. Kör med den förstärkta raksömmen istället. Har bara en fråga till alla er med bandkantare till CP. När man kantat t.ex. en halslinning och syr ihop den andra axelsömmen på overlocken så får jag ett himla trassel längst ut vid kantbandet. Finns det några knep för detta? Börja eller sluta i änden med kantband?

14 kommentarer:

Villa Nystuga sa...

Jättetack för helt underbara kläder! Vi kom hem sent igår så jag kunde bara prova tunikan på vår stora tjej och den satt som en smäck! Idag kommer bildbevis och en liten längre kommentar på min blogg :)

Sandra -Vildkatten sa...

Åhhhh vilka härliga färger. Sygga klänningar

Linda sa...

härliga färger. det gröna är riktigt snyggt, passar riktigt bra till appliktionen

Jenny sa...

Helt underbara klänningar! Grönt och rosa var jättefint ihop!

Doris_Assar sa...

Wow, supersnyggt!!!

JuMel sa...

Så fint kläder! Jätte härliga färger och fin applikation. Blir lite nyfiken på vilken sorts Brother maskin du har? Kan ju sy bokstäver på min men har aldrig testat, inte knapphål heller för den delen...

emster sa...

Vilka fantastiska klänningar, välarbetade verkligen. Måste kolla in SKROTdesign för att se mer bilder!

Anki sa...

Superfina! Åh vilken läcker applikation!

Jennie sa...

Så underbart fina klänningar!! Fattar inte hur du kan göra så fina applikationer!? Och hur snyggt var det inte med det broderade "namnbandet"!

Nilla sa...

JuMel > Jag har en Brother Innovis 600. Står mer om den i mitt blogginlägg här http://nabbgadda.blogspot.com/2009/07/antligen-ny-symaskin.html

Benglan sa...

Svarar på din fråga om tryckknapparna här: Jag har dubbelt tyg bakom vid tryckknapparna. Då blir det inga hål hur mkt man än sliter :)

TRI o MAR sa...

Vilka underbara klänningar! Färgerna är kanon ihop!

Made By Elliz sa...

Gud vilken fin applikation! När jag såg detta blev jag så sugen på att själv göra några enklare applikationer att jag beställde totally stable och vlisofix (så heter det väl?) av Bibbi.
Är det okej om jag länkar din blogg på min sida?

Drömmar och Pyssel sa...

Åhhh vilken fina färger, det var verkligen en helt klockren blandning :-)

Jag blev så inspirerad av att titta på alla dina blider så jag hoppas att det går bra att jag länkar till dig från min blogg :-)

LinkWhitin

Related Posts with Thumbnails