Sidor

lördag 3 januari 2009

Förkläde med ärm

Fick låna svärmors mönstersamling och hittade en beskrivning på ett förkläde/haklapp med ärmar som jag fastnade för. I vanliga fall använder vi vanliga hårda haklappar i plast med uppsamlingsränna. De är praktiska men jag har upptäckt att maten ändå tenderar att hamna på axlarna och tröjans överärmar där haklappen inte täcker. Det resulterar i att man måste slänga tröjan i tvätten efter varje måltid. Hoppas att detta kan vara en smidig lösning!

Mönster
Club Malin "För kladdisar" 77-91 cl. Lite modifierat. Gjorde halsringningen något större och efter en provning kortade jag ärmarna. Gjorde också fickan lite bredare än resten av haklappen så att jag kunde göra två veck och därmed få den att stå ut så att den samlar upp matrester bättre. Dessutom är fickan sydd i dubbelt tyg för att få den lite stadigare och mer smutsavvisande på insidan där matresterna hamnar.

Material
Vaxduk och snedslå från Åhléns.

Arbetsordning
Sy kantband på fickans överkant.
Sy fast fickan med raksöm, långa stygn, på haklappen.
Sy ihop 4 st remsor kantband att ha som knytband i armhålorna. Sy fast dem på avigan.
Sy kantband runt haklappen.
Sy kantband i halsringningen och spara bitar av kantband på var sida att sy ihop som knytband i nacken.
Vik fram banden i ärmhålorna och sy fast.

Minus
Det var verkligen pyssligt med kantbanden och blev inte så snyggt i vinkeln i armåhålorna. Det är svårt att sy snedslå i ostretchigt tyg i snäva vinklar utan att få fula veck. Egentligen avskyr jag såna här snedslåremsor för det är ett evigt nålande. Eftersom tyget var vaxat/plastat tordes jag inte pressa med strykjärnet heller. Maskinen krånglade massor och verkade ha väldigt svårt att sy tjockt. Dvs dubbla lager av kantband t.ex. i skarven vid sidan av fickan. När jag sydde över nålar flippade den också. Det tog liksom tvärstopp och trådrullen fortsatte snurra vilket gjorde att jag fick trä om maskinen varje gång för att allt hamnade fel. Katten vet om det inte är lättare att sy i velour och trikå ändå!

Plus
Färgerna och mönstret gillar jag skarpt! Idén är supersmart och jag hoppas att det funkar.

Alternativ
Man skulle kunna skippa knytbanden i ärmhålorna och istället sy ihop ärmarna så att det blir som ett slags förkläde med ihopsydda ärmar och enbart knytning bak.

Övrigt
Återkommer med en utvärdering i kommentarform till detta inlägg när haklappen provats!

9 kommentarer:

fante sa...

Vilket fint tyg :-) Och det passar ju superbra med gult kantband :-)

Katharina sa...

Åh så snygg! Och praktisk vad det verkar. Får se om man kan pyssla ihop något liknande kanske.

Anonym sa...

vilka fina saker du sytt! smart med dubbelt tyg i fickan och veckan för bättre uppsamling.
ett tips är att använda elastiska kantband (färdigköpta) runt haklappen. dels är det lättare att få snygga i svängarna och dels mer smutsavisade och snabbtorkande än bomullskantband. /malin

prickig design sa...

vilken smart!!verkligen super fin!

Hello sa...

Hej!

Vilken fin haklapp! Och annat fint gör du också! Julklänningen till sysslingen var ju bara underbar!

Jag hittade hit till dig via Thea/Blomma åker vagn och blev bara tvungen att hälsa på hos en så klok person! Hej! Även om förskolan är oerhört bra på jättemycket och för jättemånga barn, så är det ändå skönt att höra förskolepersonal "hålla med om" att föräldrarna ändå är bäst. Jag tycker jag har hört så många som absolut tycker att förskola är det enda rätta för lite äldre barn (mer än 2-3 år), men det är ju inte nödvändigtvis sant.

Nu ska jag lägga till dig på bloglovin, så jag inte missar nästa inlägg du gör! Välkommen in i sybloggandet! Det är fantastiskt roligt! Och välkommen in till mig, om du vill! Jag har slagit av på takten lite de senaste tre månaderna pga flytt, men nu är jag snart (läs: om nån månad eller halvår eller så ;) ) igång igen!

Beas sa...

Vilken underbar liten "förklädeshaklapp"...så söt. Jag kan förstå att det var svårt att få på kantbandet!

Tack för att du upplyste mig om E621...den ska jag också lägga till på min lilla "fusklista" när jag handlar. "Ohälsosam för små barn" stod det på beskrivningen. Alltså... SJUKT!!!....är det enda jag kan skriva. Men nu är det stopp på de här galenskaperna från min sida med.

Kram bea

Errajka sa...

Vilken snygg och absolut praktisk haklapp! Vet en tjej (minns inte vem det var just nu) som bloggade om att hennes pappa påpekade att det fanns en sorts tråd (ståltråds liknande) som inte rostade. Den trädde hon in i lappen framför, i fickan alltså. Så då kunde man själv vika ut den och böja den hur man själv vill. Smart va? Har själv inte hunnit testa det, men jag måste ju kolla upp det:)

kilje sa...

Vilken smart! Perfekt att slippa kladd på tröjärmarna.

Nilla sa...

En liten utvärdering... Till en grabb som är ganska så pysslig och gillar att pilla på allt och har lite halvsvårt för att koncentrera sig enbart på maten kanske inte detta var nån hit. Klart bäst funkar en helt vanlig haklapp i hård plast. Hur trist det än kan verka och trots att det lätt kommer kladd på axlarna.

Men för andra barn som kan ha normala mjuka haklappar utan att vända dem åt alla håll under tiden de äter så funkar den här säkert kanon. :D

LinkWhitin

Related Posts with Thumbnails