Sidor

onsdag 6 oktober 2010

"E Hulle, mamma?"

Ja det var vad äldste sonen frågade när jag kom hem med den här härliga fordonsvelouren från Syfestivalen. Han utbrast först ett imponerat "wooow" och klappade på den mjuka velouren och konstaterade att Skopis, Bandis och Kranis fanns med. Men han undrade förstås vart Rulle var. Hmm, inte lätt när man lever i Byggare Bobs värld. ;) Nåja dessa byxorna föll honom mycket väl i smaken ändå!

Material
Svart/vit fordonsvelour från MjukaTyger, inhandlad på Syfestivalen i Borås häromveckan. Mudd från MG-Tyger.

Mönster
Ett modifierat Ottobremönster. Strl 104.

Minus
Jag förtvättade tyget som vanligt på 60 grader, separat, men upptäckte till min stora besvikelse att det vita i tyget inte alls längre var vitt utan ganska smutsgrått. :( Har varit i kontakt med MjukaTyger och fått svaret att detta inte varit ett känt problem sedan tidigare. Lite tråkigt men inte mkt att göra åt. :(

Plus
Att sonen blev så glad för sina nya byxor och att det gick lätt att sy dem. Passformen blev kanon. Börjar få lite kläm på hur jag ska rita mitt eget muddbyxmönster nu tror jag. Har provsytt så många olika mönster och modeller att jag börjar kunna "se" på ett mönster hur de kommer att sitta på. Kul när man utvecklas som den hobbysömmerska man är. :)

Lite oväntat
Innan jag såg fordonsvelouren live hade jag inte alls trott att jag skulle fastna för den, men när jag såg detta svart-vita tyget liggandes i montern på mässan kunde jag bara inte låta bli. Det ÄR jättehärligt!

Snart
Ska jag väcka yngste sonen från sin middagslur och traska iväg till förskolan för att hämta grabben med fordonsbyxorna. Han var så fin imorse med en helt vit ren tröja och lite vax i håret. Det var dags för fotografering idag nämligen. Tycker det är så fint med en vanlig neutral vit tröja på porträttfoton, det framhäver barnets personlighet och är tidlöst. Vitt är inte jättepraktiskt på barn (eller småbarnsmammor), men är det helvitt så går det fint att få bort ev. svåra fläckar med en skvätt klorin i tvätten nån gång emellanåt.

11 kommentarer:

JuMel sa...

Fina brallor som min son säkert skulle älska. Nu blev jag sugen på att köpa det tyget men samtidigt avskräckt när jag läste att det svarta färgat av sig på det vita. Avskyr missfärgningar så jag kanske inte törs köpa det?!:(

Miiaoo sa...

Å så fina brallor! men synd att det inte håller färgen i tvätten. En idé är ju att färga själv så man inte har vita fordon längre utan nån annan rolig färg...
Det är ju rätt dyrt det där tyget så det borde ju hålla bättre tycker jag.

Annika/Idis o jag sa...

Fina byxor, men har exakt samma problem som du, nämligen att det vita numera är grått trots att jag har tvättet tyget efter alla "konstens regler". Trist! Kanske också skulle höra av mig till Mjuka tyger?

Bibbi sa...

En tanke, ibland "blöder" tyger i 60 grader men inget händer vid 40 graders tvätt.
Vad rekommenderade Mjuka Tyger?

Nilla sa...

Bibbi > Tvättrådet var 60 grader. Tyget är liksom vitt i botten och sedan är det svarta tryckt på.

mynta sa...

Synd på så tuffa byxor om tyget missfärgar! Tråkigt, men bra att du hörde av dig till Mjuka tyger så dom får upp ögonen för detta!

annas alster sa...

Fin blogg du har! Jag skulle gärna se en tutorial om hur man vändsyr en babyfilt! :)

Jenny B sa...

Jag tvättade i 40 och mitt färgade också av sig så att fordonen blev ljusgråa. Härlig kvalitet annars.
Trevliga byxor. Jag blev genast sugen att sy av mitt!

Doris_Assar sa...

Härligt!!

Herregud jag har missat lite i bloggosfären på sistone! Vad mycket fint du sytt!! Draken var bara f-ö-r cool!!!

OYB sa...

Snygga byxor! Men det var ju himla tråkigt med missfärgningen. Kanske kan du färga fordonen i nån rolig färg?

Nilla sa...

Förtvättade som sagt tyget i 60 grader. Två gånger på varandra till och med men det vita var smutsgrått. Jag bestämde mig ändå för att sy av tyget. När jag sedan tvättat de färdigsydda byxorna (i ett annat tvättmedel dessutom) har det smutsgrå blekts något i jämförelse med resterande bit av tyget som jag har hemma. Kanske tar det några tvättar till så blir det bättre? Märkligt iaf...

Tack för tipsen om färgning annars. Jag råkar ha snöat in på färgskalan svart, grått, vitt för tillfället. Har tidigare varit lite emot det på barnkläder, särskilt babykläder, men nu har jag ändrat mig. Så det kan gå. :)

LinkWhitin

Related Posts with Thumbnails