Sidor

måndag 27 september 2010

Eldsprutande drake

Äldste sonen har totalt snöat in på drakar. Klart hans mor var tvungen att hitta på lite coola kläder med draktema.

Mönster
Eget till byxorna, en ganska tight och rak modell med sidömmar och extra långa fålluppvik (säger man lång eller hög om en fåll?). De har resår i midjan och den har jag sytt fast med overlocken och sedan vikt över och stickat fast med trestegssicksack. Tycker det blir allra bäst så och resåren sitter på plats. Man får bara tänka på att resåren har en tendens att töja sig lite när man gör så, så det gäller att inte ta för stor från början.
Ottobre 4/04 till tröjan men med muddar i ärmsluten samt en söm mitt bak för att få in draktaggarna.
Storlek 104 till samtliga.
Applikationen har jag ritat själv med inspiration från bilder jag sett.
 
Material
Den gröna velouren har jag köpt på Panduros outlet i Ullared för 69 kr/m. Den var från början nästan vit, svagt åt mintgrönt. Färgade den med textilfärg "Kaktus" från Nitor. Den röda velouren kommer från JnyDesign. Det gör även den mörkbruna jerseyn till tröjan. Brun mudd från Stoff och Stil. Övriga tygsnuttar till applikationen från min lapplåda.

Plus
Kul med lite annorlunda kläder, kul att den egenfärgade velouren blev så bra och verkar hålla färgen. Kul att sonen blev så glad över sina drakkläder. :) Applikationerna jag syr blir bättre och bättre för varje gång, övning ger färdighet. :) Det är så kul att flytta runt pupillerna på figurerna man syr, innan man till slut bestämmer sig för vart de ska sitta. Uttrycket och personligheten på figuren kan ändras så otroligt mkt beroende på hur man placerar dem.
Minus
Har fortfarande slut på namnband och mina nya har inte kommit än. Får nog sy dit det i efterhand.

Inspiration
I ett gammalt nummer av Allt om Handarbete fanns det mönster på byxor med draktaggar. Testade då att sy ett par efter det mönstret men de blev väldans konstiga i modellen, på tok för stora i midjan och väldigt vida allmänt. Insåg nu att de byxorna är obloggade, så här kommer en bonusbild på dem! De är sydda i brun fleece från MG-tyger och mudden kommer också därifrån.


24 kommentarer:

KRUMELEJ sa...

Tänk att jag inte hittat hit förrut? Nu är jag jätteglad att jag gjort det. Vilka fantastiskt fina kläder du syr. Diggar draken skarpt!

Rostis sa...

WOW! vilken drake! jättesnyggt!

FridoLi sa...

Vilket häftigt set!! Förstår att din lille pojke är nöjd!!

Katarina sa...

JÄTTEfint!!

Jag skulle varken säga "hög" eller "lång" fåll utan "bred" :-)

Katharina sa...

Vilken häftig outfit! Så snyggt sydd! Förstår att han är helnöjd. Drakapplikationen är ju helt klockren. Vad jag vill säga är nog ett WOW!

Kristin sa...

Cool! Vad duktig du är på att rita dessutom *avis*

Gittan sa...

Super tufft set!! Förstår att han är nöjd!! Snyggt!

[ LiEmEl ] sa...

guuuud så fint det här setet var, UNDERBART!!
avis vill mä kunna sy sådär fina applikationer.

Katrin sa...

UNDERBAR applikation (förlåt skriket)!
Superinspirerande, viss risk finns för härmning :)

Hur fick du till ryggtaggarna så att de står upp så snyggt?

Popcorn sa...

Såååå coolt!

Nilla sa...

Bred fåll, det var ordet! TACK Katarina! :)

Yngla > Det var inget särskilt knep för att få dem att stå, bara att sy. :P Det är inget mellanlägg eller så i taggarna utan "bara" dubbel velour. Eftersom taggarna är så pass "små" och velouren så pass tjock så står de rätt bra av sig själva.

sorkmor sa...

Vilket coolt set, och applikationen är ju inte dum heller :) vilken lycka för en liten drakälskare :) önskar jag också kunde teckna, kan knappt dra raka linjer med linjal :)

JuMel sa...

Vilket super coolt set! Du är verkligen en stjärna på att få till roliga och snygga applikationer. Själv törs jag inte ens tänka tanken på nått liknande. Syr du mån tro tröjor med applikation på beställning?

Nilla sa...

JuMel > Jodå jag syr allt kläder med applikation på beställning. Skicka ett mejl om du är intresserad vettja.

OYB sa...

Guu vilken fräck drakdräkt!! Och vilka underbara applikationer du gör!

Unknown sa...

Å vilka häftiga kläder!

Anki sa...

Wow vilket läckert drakset! Du är ju helt otroligt duktig på applikationer! Förstår verkligen att fina killen är supernöjd.

Marina sa...

Vilken häftigt set!

Camilla sa...

Grym drakoutfit!

Karin sa...

Jättefin outfit! Vilket arbete du har lagt ner!

Ingrid sa...

Nej men gud så söta kläder!! De är ju helt underbara! Min makrill är också helt insnöad på drakar (och dinosaurier, men han tror att de också är drakar...).

Mailar dig om byte med barnvagnsmobilen :)

Hawk and Weasel sa...

Urfint! Vilken härlig taggrad han fick på ryggen. Sån ska jag göra till min lilla dam så fort hon vill (och om hon inte vill gör jag det ändå...)

Anonym sa...

Sinnsykt tøff outfit! Du er fantastisk kreativ! Masse inspirasjon å hente her :)

Cilla och Henka sa...

åhh så coolt! Måste testa det någon gång!

LinkWhitin

Related Posts with Thumbnails