Sidor

tisdag 15 februari 2011

Mysig mössa

Äldste sonen var bjuden på sitt första barnkalas till en av de stora flickorna på hans förskoleavdelning. Har förstått på många andra sybloggare att hemsydda grejer ofta ges bort i present vid sådana här tillfällen. Det kändes som en bra idé. En mössa är dessutom lagom mycket och lite lättare när man inte vet klädstorleken.

Sonen sa själv bestämt att det skulle vara Hello Kitty på. Jahapp, fick bege mig till H&M och införskaffa sådana symärken. Hem och leta rätt på ett bra tyg där valet föll på den här cerise velouren köpt hos MG-Tyger på Symässan på Kviberg i höstas. Ett mycket bra val. Den här velouren är väldigt stretchig och lite smidigare än t.ex. Hilcovelouren (som jag annars verkligen föredrar till t.ex. byxor). Passade därför perfekt till en mössa.

Ville ge mig på att göra en så kallad kronmössa eller kungamössa. Det var lättare än jag trott även om jag fick sprätta en gång för att få krysset snyggt på rätsidan. På bilden ser det ut som att det bara är tre toppar men det är det inte, den fjärde toppen göms bakom en av de andra bara. Valde att sätta två spetsar fram istället för att ha en mitt fram som jag sett många andra ha.

Jag var inte med på kalaset och har inte sett den provad så jag hoppas att den passade. Den var för stor för sonen som är nyligen fyllda 3 och har 50 cm i huvudomfång och jag som har 53 cm i huvudomfång (ja jag vet jag har litet huvud, hade jämt minsta ridhjälmen i stallet osv) kunde ha den. Så jag hoppas att den passar något mittemellan.

4 kommentarer:

Cilla och Henka sa...

Perfekt present! Jättesöt!

JuMel sa...

Vilken söt mössa, skulle tro att den uppskattades av mottagaren:)

Mia sa...

Superfin!

Ja, de flesta verkar bli väldigt glada för hemsytt. Nästan rörda, antagligen för att man vet att det är en människa som suttit och hantverkat med det (inte som en jättestor fabrik).

Och vill man ägna sig åt beställning är det bra reklam. Men bäst är väl att man själv får ha så roligt på vägen dit, istället för att leta i affärer bland serietillverkade grejer, som alla ändå har.

sorkmor sa...

Härlig mössa :) Kanske man ska våga sig på en kronis snart :)

LinkWhitin

Related Posts with Thumbnails