Sidor

fredag 22 juli 2011

Ugglor var det här!

Klickade hem detta tyget lite spontant fast jag egentligen inte fastnade jättemycket för det, men när jag väl fick hem det tyckte jag om det. Det tog dock ett tag innan jag fick sytt i det. När plaggen väl var klara blev jag ännu mer förtjust i det. Riktigt tufft och med det gula kantbandet blev det verkligen super! Strl 110 och 98 till mina pojkar. Sydda i ett Ottobremönster. Tycker tyvärr inte att de blev så bra i passformen. Väldigt vida över axlar och ärmhål. Här krävs en mönstermodifiering om jag syr från det mönstret igen!

Är väldigt sugen att sy gula muddbyxor till grabbarna som matchar också. Vi får väl se... :)

Jag började med att sy den här klänningen som en beställning och när jag ändå var igång klippte jag ut två tröjor till mina pojkar. Nu är den metern tyg slut. Jag fick pussla ordentligt för att få till det men det räckte! :) Klänningen är sydd i strl 98 och mönstret är mitt eget.
Tyget är ritat av Johanna Ahlard och är en interlocktrikå i 100% bomull köpt hos MjukaTyger. Det orange kantbandet är en interlock från Lilofant och det gula kantbandet en snutt egenfärgad muddväv som fanns kvar hemma.

10 kommentarer:

Gittan sa...

Å vilka snygga tröjor!! Å jaaa gör gula byxor till!!

Frida Loppan sa...

Tyget var verkligen fint. Håller med gula byxor skulle vara riktigt snyggt till.

Popcorn sa...

Snygga plagg och snygg tyg, var har du köpt det?

Unknown sa...

Å vilka fina!

Ingrid sa...

aaaah, så fina!! hade faktiskt helt glömt av vårt byte :) makrillen drar fortfarande 98 och absolut är det dinosaurier som gäller fortfarande, och pirater :)

Mia sa...

Snyggt! Och bra jobbat att använda varje cm, förstår inte hur du fick till det men grattis!

Fållsömmen, är den sydd som kedjesöm med coverpron eller hur får man till en sån snygg dekorsöm?

Nilla sa...

Mia : Det är mkt riktigt på coverpron. Avigsidan av den trippla täcksömmen.

Mia sa...

En följdfråga då om trippelsömmen: På tygets avigsida i trådkanten av fållen blir det ju bara tre raksömmar, ingen risk för att det ska trådas upp? Eller gör du fållen på ett särskilt sätt?

Nilla sa...

Nej trikåtyger repar inte upp sig och blir inte trådiga t.ex. som ett par avklippta jeans i tvätten.
Du har rätt i att det bara blir tre raksömmar på avigsidan. Inga problem. Kanske inte lika stilfullt som en topcover-söm som sys med en 5-trådig maskin och får "trassel " på både avigan och rätan. Men fullt tillräckligt ur funktions- och hållbarhetssynpunkt.

Mia sa...

Bra tack för svar!!

Har nu läst på och vet att topcover går att fixa, som mycket annat här i världen, genom att köpa ytterligare en maskin... Men som du säger, det går ju lika bra med trippelsömmen. För dekorsömmar är snyggt!

Tack för tipset.

LinkWhitin

Related Posts with Thumbnails