Sidor

torsdag 18 december 2008

Första barnplagget

Eftersom jag är ren nybörjare på det här så beställde jag färdiga kit från Trollunge. Himla smidigt att få redan tillklippta tygbitar, tråd och allt i ett kit och bara börja sy. Det blir naturligtvis dyrare än att köpa tyg i metervara och klippa till själv. Men jag tyckte detta var en bra nybörjarövning. Har dessutom ritat av delarna och sparat mönstret.

Till att börja med blev det ett par fleecebyxor som det är tänkt att Mumriken ska kunna ha som överdragsbyxor om man bara åker till affären eller liknande så att man slipper dra på overall å hela varma köret. Dessutom ska de användas under galonisarna som extra lager ovanpå de vanliga inomhusbyxorna.

Satte igång nu ikväll och det tog 1½ timme att få byxorna klara. Det var faktiskt lättare än jag trott! Det var egentligen ingenting som krånglade. Såhär blev resultatet.

Arbetsordning
Sy ihop sömmarna mitt fram och mitt bak.
Sy ihop innerbensömmarna i en ända söm från ankel till ankel.
Sy ihop muddarna. Sy fast muddarna i benen. Zick-zacka ihop sömsmånerna.
Sy en kanal i midjan. Trä i resår. Sy igen.

Mönster
Trollunge strl 90.

Valde söm nr. 20, bindsöm, på maskinen med inställningarna 5-5-5 och pressarfotstryck 1, jerseynål. Det blev riktigt snygga sömmar, även i muddväven med bara 1 cm sömsmån. (1.5 cm sömsmån på fleecen, valde jag pga byxorna såg så himla stora ut.) Det bådar gott inför framtiden när jag ska sy i jersey och velour som blir nästa utmaning! När jag gjorde sömtestet för ett tag sedan blev sömmarna bubbliga men det var förmodligen för att jag hade för hårt pressarfotstryck. Hade inte hittat den ratten då. Haha!

Insåg efteråt att jag borde ha valt någon annan mer dekorativ söm till sömmen i midjan. Men jag hade ingen lust att sprätta upp allt så det fick vara. :P Sömmen sjunker ner lite i fleecen och det ska ju vara en jacka eller tröja över så det kommer inte att synas när plagget bärs iaf.

En annan sak som heller inte syns men som jag stör mig på lite är att det blev så bylsigt med all sömsmån på insidan. Ska det behöva se ut såhär? Törs jag klippa bort lite?

Muddarna var ganska lätta att sy i men jag hade aldrig trott att man skulle tänja så mycket i dem. Det var första gången jag sytt muddar så det var en ny erfarenhet det också. Jag tyckte det blev väldigt tjockt och knöligt med alla sömsmåner som var pressade utåt så därför lade jag inte sömmen på mudden och innerbensömmen ihop när jag sydde ihop muddarna. Det blev såhär.

Jag är väldigt nöjd med hur korset i grensömmen blev.

Inga kommentarer:

LinkWhitin

Related Posts with Thumbnails