Sidor

fredag 13 mars 2009

Premiär för overlock och body *

Efter lite testsömnad och trixande med att byta tråd i overlocken påbörjade jag häromdagen projektet "sy en body". Har tänkt ett tag att det ska bli av och nu äntligen!

Mönster
Allt om Handarbete, 9/2008. Utgick ifrån strl 80 (som var den största) och ritade 1½ cm sömsmån på sidorna för att bredda samt 1 cm sömsmån på övriga håll förutom i halsringningen. Förlängde flärpen bak med 3 cm. Förlängde ärmarna med 2 cm också. Det ska alltså föreställa en strl 86. Efter provning på sonen ikväll kan konstateras att det är en 86, men en långsmal sådan. Funkar på min son som ligger strax ovanför normalkurvan enl. BVC men för en rundare liten unge skulle jag nog bredda mönstret i kroppen och göra ärmarna vidare, framförallt nertill.

Material
Orange flodhästtyg (interlocktrikå med tryck) från Jofotex. Orange mudd från MG-tyger.

Maskiner
Janome MyLock 744D, overlock, för att sy ihop. Toyota RS2000 STF37, vanlig jättenkel symaskin, med tvillingnål 4 mm för kantband och fållar.

Minus
Modellen blev inte så jättevid men den passar min pojk som sagt. Jag gillar inte när tröjor och bodys är för bylsiga i allafall. Tryckknappen närmast kantbandet vid halsringningen var SVÅR att få dit genom två lager tyg med mellanlägg samt flera lager kantband som var vikta i skarven i änden. Kanske finns andra smarta sätt att göra skarven där på slutet?

Vidare ska jag absolut töja muddväven till kantbandet nästa gång. Den här gången gjorde jag det inte alls och jag tycker nog att jag hade velat ha det lite mer åtsmitande.

Jag gjorde en miss när jag ritade av mönstret så knäppningen råkade hamna på högra axeln istället för på vänstra som jag det brukar vara på alla köpta bodys jag sett.

Borde ha använt vit undertråd till namnbandet eftersom den bruna tråden syns som en fyrkant på insidan i nacken. Men, nu vet jag och jag tänker inte sprätta!

När jag syr fast namnbandet får jag små vita märken där nålen går ner i bandet. Beror det på att jag inte orkar byta stretchnålen till en vanlig eller finns det något sätt att komma undan detta?

Plus
Jag är såå nöjd med min overlock! Den är en dröm att sy på. Bodyn blev ju jätteproffsig! Jag är lika imponerad av mig själv för varje plagg jag får till. Haha! Kantbanden blev kanonfina! Tryckknapparna gick som en dans att sätta dit med min nyinköpta Prymtång från Bibbis Textil. Vilken snabb leverans sedan! Otroligt!

Övrigt
När jag testsydde i början hade jag svårt i svängarna men det här gick hur bra som helst. Sydde nämligen på muddremsan med overlocken innan jag vek över och sydde fast den med tvillingnål. Det finns många sybloggare som beskriver just deras sätt att sy kantband. Kanske blir det en beskrivning av mitt sätt här senare. :) Gjorde inte såhär när jag sydde kantbanden på de gröna retrobrallorna och det här var mycket lättare och blev så mycket snyggare!












(Givetvis är alla bilder i min blogg klickbara för förstoring.)

Det här är således mitt bidrag i andra veckans Marsutmaning!

____________________________________________________________________
* Edit *

Här kommer en livebild på bodyn. Tyvärr inte bästa fotokvaliteten. Men det får duga.

5 kommentarer:

Katharina sa...

Å så snygg! Ser jätteproffsigt ut. Det där med vita grejer i namnbandet, så blir det för mig också, men jag orkar inte heller byta nål, kan kanske bero på det som du säger...

Tycker du att modellen på bodyn är bra? Jag har funderingar på att använda det med, men inte kommit till skott än.

Nilla sa...

Ja modellen är bra, fast nu gjorde ju en modifierad storleksvariant. Tyckte kanske att man kunde ringa ur halsringnen något bak i nacken. Samt att man får tänka på att töja i muddväven (men inte i tyget) när man syr fast den så att kantbandet sluter om mer.

od Andulky sa...

Fin!!

Doris_Assar sa...

Ser väldans proffsig ut!!! :-D

Marie Frost sa...

Se där ja! Nu har du kommit över din tröskel att sy en body och det blev ju riktigt bra! Varför väntade du så länge? ;)

Jag får också vita prickar i namnbandet men jag byter inte heller nål...

LinkWhitin

Related Posts with Thumbnails