Sidor

söndag 11 april 2010

Kalsongsömnad med olika mönster

Nån gång i sommar förväntas Mumriken bli blöjfri och då behövs det förstås massa kallingar. Lika bra att ladda upp och sy nu med andra ord!

Mönster
Ottobre till de tre nedersta paren som jag blev mest nöjd med vad gäller passform osv. På det tredje paret fållade jag bensluten med Gekkos snabba resårkanal istället för att sätta kantband. På samtliga par skippade jag beskrivningen enligt mönstret om att lägga sömsmånerna på rätsidan och sy kantband över. Istället sydde jag ihop dem med hjälp av flatlocksömmen på overlocken. På så vis blir det inget som skaver på insidan men jag slapp momentet med att sy på kantbanden över sömsmånerna på utsidan.
Alltomhandarbete till tågkallingarna. Blev lite väl breda och känns "klumpiga".

Material
Blå nattåg jersey/lycra från Jofotex. Gult kanintyg och blå interlock från JnyDesign. Landskaspinterlock från Jofotex och det andra blå tyget är en interlock från Tygladan som passar perfekt i ton till landskapstyget. Mjuk resår från Bibbis Textil.

Minus
Att benen blev för tighta på det andra paret jag sydde kantband nertill på. Fick sprätta upp och göra om utan att töja muddremsan.

Plus
Det är heelt perfekt att göra av med små tygbitar som är för små för att göra något annat vettigt av till sådan här sömnad!
Lite kul var det att det var just biten med utedasset på landskapstyget som hamnade i fokus. :P

10 kommentarer:

Bina sa...

Tyckte om modellen på de tre nedersta och undrar därför vilket nummer av Ottobre de var med i. Brukar titta in i din blogg och se på allt fint du syr!

od Andulky sa...

Superfina!
Borde också sy såna.. Har sytt två i modellen från Ottobre och de börjar bli alldeles för små..

Doris_Assar sa...

Snygga, gillar också det Ottobremönstret!
Men hur sjuton syr du din faltlocksöm?? Så där snyggt blir det inte för mig?? Och det glider bara runt liksom? Har du ngn närbild?
Imponerad! :-)

Anki sa...

Jättefina! Påminner mig om att jag oxå skulle behöva sy en hel hög till vårens blöjfriövningar...

Ingrid sa...

Jättefina!
Säger som Doris&Assar hur gör du för att få flatlocken så där snygg?! Så blir det inte när jag syr på min Janome 744D...

Maria, Hjärterdam sa...

söta fillisar =P haha

sorkmor sa...

Jättefina, kallingar går åt som smör i solsken så jag undrar också vilket nr av ottobre de kommer ifrån. Det är ett bra sätt att göra av med spillbitar :)

Nilla sa...

Ottobrenumret var 4/2004 om jag inte minns fel.

Doris&Assar & Makrill >> Ska försöka komma ihåg att göra en beskrivning nästa gång jag syr flatlock på min 744D. Med inställningar å hela köret. Och närbild förstås. :D

Åsa Tidqvist sa...

åh, jag har ju inskaffat den tidningen just för detta ändamål (höhö, lite ordvits blev det visst...) men inte sytt ngt än. vad fina de är, jag borde nog testa!

Bina sa...

Tack!

LinkWhitin

Related Posts with Thumbnails