Sidor

torsdag 22 april 2010

Små lätta moln


Små lätta moln
ser jag på din himmel,
din himmel som är blå.
Här är du nu min sommar med
små lätta moln.
Min kärlek har du sommar,
din himmel så blå.

- Pugh Rogefeldt

En matchande uppsättning byxor och body till Lillebror.

Material
Blå velour i 100% bomull fyndad på lokala Uggleboden, ett gammalt FIX-tyg som legat i butiken lääänge. Blekt i rullens vikränder och därför billigt! Perfekt att ha som "fultyg" att testa nya mönster.
Brun mudd och vit velour från MG-tyger. Molninterlock från JnyDesign. Dragkedja, tryckknappar, vliesofix och totally stable (till applikationen) från Bibbis Textil.

Mönster
Ottobre 6/2009 till byxorna. Ottobre 5/2006 till bodyn. Strl 80 till båda. Den här gången följde jag alla mönster exakt till minsta millimeter. Ja förutom att jag satte muddar i nederkant på byxorna. Föredrar att ha det så så att det inte "blåser in" på småttingar som inte går. Det blev riktigt bra förutom att byxorna var på tok för långa nertill så jag fick klippa av 7 cm (förutom sömsmån och fålltillägg som redan var borträknat).
Fast jag tror jag ska sätta muddar i ärmarna på bodyn istället.

Minus
Just den här velouren är väldigt svårsydd och jag var tvungen att höja diffmatningen på overlocken till 2 för att tyget inte skulle bubbla sig.

Plus
Hade aldrig sytt i en dragkedja förut men det blev superbra!
Att det som skulle bli ett test av byxor blev en sådan fullträff. Jag är jättenöjd!

Inlägget uppdateras nog med en livebild senare!

16 kommentarer:

Linda sa...

jättesött med molnen! en sak jag alltid funderat på när jag ser att folk syr de byxorna. Behöver man verkligen dragkedjan? är det inte enklare att sätta tryckknappar vid axlarna? (för isf skulle jag nog våga sy ett par ;))

Nilla sa...

Linda > Jag har tänkt som du! Men... när jag testat att sätta tryckknappar i velour så har veloren ganska snart blivit hål, även om jag satt förstärkningar med mellanlägg. Jag skulle därför säga: testa att sy ett par enl. mönstret!

JuMel sa...

Så fint set! Kanske man törs ge sig på en dragkjedja iaf...:)

Älskade Hjärtegryn ® sa...

Jättefint set i härliga färger!!

Le Petit sa...

Vilket härligt vårigt set! Fins med matchande molnapplikation på byxorna!

Strömming sa...

Helt underbart set! Känner att härmapan vaknade lite inom mig :D

Katharina sa...

Helt underbart set. Jag blev helt förälskad. Byxorna, åh byxorna!

lilla hjärtat sa...

Vilket fint set, gillar den blå färgen

Doris_Assar sa...

Åååhhh!! Underbara!!

Anki sa...

Ojojoj, vilket superfint set!

Fangoria sa...

Såå fina!!! Vill oxå våga mig på dragkedja!

Rockermom, Anneli sa...

Jättefint! Jag skulle önska att man kan lite på min symaskin, så jag kan sy liten plagg igen. Det börjar ju bli dax för en ny säsong nu ;)

Trevlig helg!

Ingrid sa...

Så fina! Man blir ju alldeles kär!! Måste vara våren :)

Helena sa...

Jättefint set!

märkvärdig sa...

Vilket fint set!

Hanna P S sa...

Ett jättefint set, inspirerande!

LinkWhitin

Related Posts with Thumbnails