Sidor

fredag 24 september 2010

Alternativ till skor

200 kr + frakt
Har tittat på de fina "fotingarna" som Lilla Gryn syr och nu senast såg jag sådana hos Krimskrams. Har sedan i våras känt att det vore det perfekta alternativet till skor åt min lillekille. Nu har jag äntligen fått tummen ur och provat att sy ett per själv. De passar min grabb men det är precis, därför är de till salu om någon är intresserad.

Modellen sitter säkert på och når knappt upp till knävecken. Passar perfekt som "skor" för små som kanske inte lärt sig gå eller precis lärt sig gå men ändå mest bärs (till och från bilen) eller sitter i vagn i affär eller på promenad.

Mönstret har jag ritat själv och efter provning på min grabb kan jag konstatera att de passar till barn upp till året, med storlek upp till ca 21-22. Min yngste har precis fyllt ett år men är rätt stor i växten så han hade kunnat ha ett par större för att inte växa ur dem för fort. Det går också bra att ha dem till mindre barn med en extra socka i. Idén till snörning är snodd från Lilla Gryn (där jag såg modellen först).

Jeanstyget ytterst kommer från ett par återanvända jeans och är fodrade med orange stjärnprydd velour från Göksäter. Lustigt, jag gillade inte alls tyget när jag fick hem det och kunde inte förstå vad jag skulle hitta på att sy av det. Men såhär som foder gjorde det sig verkligen snyggt! Orange och blått är ju bara sååå fint ihop! Snoddar och snörstopp kommer från fantastiska Bibbi. Halkskyddet som utgörs av ditmålade stjärnor kommer från Panduro. (Och oj va svårt det var att få det bra.)

Himla roliga att sy var de och nu måste jag sätta fart och göra ett par nya åt sonen, för jag har verkligen verkligen saknat ett sådant här plagg. Lära-gå-skorna med kardborreband sliter han av sig så fort han sitter i vagnen så de är värdelösa annat än när han kryper omkring i sandlådan eller gåtränar med gåvagnen ute.

3 kommentarer:

Thea sa...

Härliga, praktiska och färgglada!

Ingrid sa...

Så snygga!! Jag har också planer på att sy något liknande.

Jag har ett par frågor om din bäbisoverall (som är jättefin!!). Hur var den storleksmässig på din nyfödde? Jag tyckte att stl 56 ur Meedom blev så himla stort!! Ändå klippte jag utan sömsmån... Min son var bara 48 cm lång när han föddes och jag misstänker att nr 2 inte kommer att vara speciellt mycket större. Sedan undrar jag hur du gjorde med knäppningen, går den ända ner till foten?

Nilla sa...

makrill > jag svarar dig i ett mejl!

LinkWhitin

Related Posts with Thumbnails