Sidor

måndag 6 september 2010

Randig kaninpyjamas*



Mönster
Ottobre 6/2009 "Night owl". Dock har jag sänkt midjan och satt dit mudd istället för resår på byxorna samt sytt alla sömmar med vanlig overlock istället för flatsöm som det stod i sömnadsbeskrivningen. Strl 98.

Material
Gul interlock med blå kaniner från JnyDesign. Randig interlock och illgrön mudd från MjukaTyger.

Minus
Lite clownvarning, men det funkar för en pyjamas.

Trots att jag hade 1 cm sömsmån i halsringningen och bredare mudd än vad som sades i  beskrivningen så känns den lite väl urringad och lös i halsen. Valde att inte sticka ner sömsmånen i halsen och hoppas att den drar ihop sig lite i tvätten.

Eftersom mina namnlappar är slut fick jag brodera namnet på pyjamasens muddar. Glömde ställa upp pressarfotstrycket vilket tyvärr gör att maskinen drar ut bokstäverna, tvärtemot vad man kan tro. :S

Plus
Var inte alls så förtjust i det randiga tyget när jag fick hem det men som färdigsytt plagg blev det riktigt bra. Ett tyg som gör sig bättre som använt än som hyllvärmare med andra ord. :D

Den randiga interlocken är verkligen supermjuk och skön, lite tunnare kvalitet. Hoppas att den håller sig fin efter användning och tvätt. Den interlock jag köpt från Mjuka Tyger förut har varit otroligt bra. Kanininterlocken i gult är jag däremot lite missnöjd med, då den blivit noppig. Mudden verkar det vara bra stuns i, så att den inte blir slapp.

Jag syr inte så ofta i interlock men varje gång slås jag av hur lättsytt det är i jämförelse med jersey eller velour.

6 kommentarer:

Katharina sa...

Vilken härlig pyjamas! Jättefin. Tycker det är så roligt att göra pyjamaser, för där kan man ju faktiskt släppa alla spärrar och kombinera sånt man tycker är roligt.

Tycker förövrigt det är ganska ofta som tyg gör sig bättre som plagg än som hela rapporter. Men det kanske bara är jag...

Marina sa...

Jättefin pyjamas! Jag har också sytt en pyjamas efter det mönstret (kommer i bloggen snart) och håller med om att halsen är stor. Men det är nog just för att det är en pyjamas dom brukar ju vara stora i halsen.

sorkmor sa...

vilken färgklick, underbart :)

JuMel sa...

Vilken glad pyjamas! Har inte testat det mönstret men väl mönstret på nattlinne från samma tidning och det känns också stort i halsen. Tyvärr måste jag säga att jag inte är helt nöjd med den randiga interlocken eftersom den blivit lite noppig och tappat färg efter några tvättar.Håller med om att kaninerna också blir noppiga...

mynta sa...

Vad härligt med så mycket färg, jättefin pyjamas!

Hello sa...

Jag har det randiga i velour och kände precis som du - lite besviken först och såå nöjd nu när jag sytt mitt första plagg (kommer i bloggen snart).

visst är det skönt att slappna av med lite interlock mellan varven :)

LinkWhitin

Related Posts with Thumbnails