Sidor

torsdag 9 september 2010

Passpoalbyxor med matchande tröja

Mönster
Till tröjan sneglade jag på några Ottobremönster när jag ritade ett eget mönster. Senare insåg jag att den inte är en 104 som jag trodde utan blev märkt som en 98.
Till byxorna har jag ritat mönstret själv med hjälp av mått från Meedom. Fickorna är från Meedom. Strl 104.

Material
Ekologisk svampjersey från Stoff och Stil. Brun ribbad Hilcomudd från Tygpyssling. Brun velour från JnyDesign och turkos mudd från Stoff och Stil. Resår och storlekslappar från Bibbis textil.

Plus
Är jättenöjd med byxorna som har riktiga fickor å allt. Inspirerade av Benglan skapar. Provade för första gången att sy passpoaler i sidsömmarna. Detta med hjälp av en speciell pressarfot till overlocken som är till för att sy fast snören. Jag vek helt enkelt en bit muddremsa med ett snöre (persiennsnöre) inuti och passade in snöret i skåran avsedd för detta, på pressarfoten. Velouren över och under och så har man sytt fast passpoalen i sidsömmen i ett svep. Sedan drog jag ur persiennsnöret eftersom det inte var vidare stretchigt utan rätt hårt. Det blev verkligen jättebra! Jämnt och fint. Men det var kanske inte så enkelt som det låter. Lite pilligt att få alla lager rätt osv.

Tröjan blev också jättemysig och kul med broderad logga i brunt på bröstet istället för namnlapp.

Minus
Mina namnlappar är som sagt slut och nu får Brothermaskinen tjänstgöra med en av sina bokstavssömmar. Det blir riktigt bra nu ändå när jag fått kläm på inställningarna på maskinen. Högre pressarfotstryck måste det vara (med lägre pressarfotstryck matar den tyget för mycket och bokstäverna blir utdragna och hänger inte ihop). Tvärtemot när man syr i trikå på vanligt sätt. Då behövs lågt pressarfotstryck för att inte sömmarna ska bli volangiga. En bit Totally Stable stryker jag på baksidan för att stadga upp innan.

Tyvärr är tröjan i minsta laget för min son och jag måste nog köpa mer tyg och sy en ny. Så... en styck härlig, höstig tröja med svampar i ekologisk jersey strl 98. Mejla mig om du är intresserad!

4 kommentarer:

lilla hjärtat sa...

Jättefint set, har tänkt så länge att jag skall prova passpoal fickor. Nu blev jag inspirerad, tack. trevlig helg!!

Benglan sa...

Hej,

Såg din fråga om pallen. Jag klarlackar 2 ggr överst för att skydda tapeten från smuts och slitage Det blir kanonfint.

Småfolk har också tagit fler av djuren på tapeten till sina tröjmönster. Mer eller mindra allihop tror jag faktiskt.

/A

Slow-Eva sa...

Superfin tröja tycker jag. Dock alldeles för stor för min dotter än.

Unknown sa...

Hei. Jeg synes du har så mye fint på bloggen din så jeg la meg like godt til som følger :-) Ta gjerne en titt innom min blogg også:-) Kari

LinkWhitin

Related Posts with Thumbnails