Sidor

måndag 3 januari 2011

Pirater till släkten

Dessa två tröjorna sydde jag i hetsen före jul. Den ena skulle bli en julklapp till barnens syssling som fyller fem år i dagarna. När jag ändå var i gång var jag tvungen att förverkliga mina visioner om en sådan här tröja till min äldste son också.

Mönster
Samma som till den här tröjan. Villi Vinkinkii från senaste Ottobre. Strl 104 och 122.

Material
Piratjersey från Mjuka Tyger. Designat av allas vår favorit Johanna Ahlard, förstås. :) Den svarta mudden har jag för mig kommer ifrån samma ställe, köpt på Syfestivalen i Borås under hösten. Den svarta enfärgade jerseyn kommer från lokala Tygladan.

Minus
Försökte mig först på att kanta halsen med Cover Stitchen men det blev inte bra! Halsringningen blev så vid att den skulle passat på en tröja till mig, en urringad sådan! Fick sprätta och sy dit en muddkant istället. Den stickade jag sedan ner med dubbel täcksöm. En nål på mudden och en på tröjan. Har dock ingen sån stickningspressarfot. Det står på önskelistan!

Lite synd att inte min yngste fått någon pirattröja. Får nog försöka sno ihop en till honom om tyget räcker. Han går runt och pekar på sin storebrors tröja och säger "kack" = katt. <3

Plus
Att velourbyxorna jag köpte på rean på Lindex passar så fint till pirattyget. Svårt kanske när jag inte har bild på dem. Men de är randiga i grått, lime och turkos med svarta muddar och fickkanter.


Övrigt
Mina pojkars lille kusin fick en piratbody i julklapp så den här julen har jag verkligen ekiperat halva släkten med pirater. ;)

2 kommentarer:

Kort og Søm sa...

Kjempe tøffe gensere!
Hilsen Fredrikke :O)

Mia sa...

Piratsläkten. Låter som en kul idé!

LinkWhitin

Related Posts with Thumbnails