Sidor

fredag 12 november 2010

Första plagget med bandkantare



















Den här hoodien blev ett testprojekt. Dels ville jag testa min nya bandkantare till covermaskinen. Dels ville jag testa ett nytt hoodiemönster innan jag sydde mina två beställda hoodies. Detta är resultatet! 
Mönster
Eget, strl 98.

Material
Limegrön fleece från Tygladan. Orange mudd från Stoff och Stil. Randig campan i grönt och orange från Nea Nobelle.

Minus
Visst, jag fick sprätta kantbandet en gång därför att nålarna råkat gå utanför på ett ställe på rätsidan. Det är svårt att få kantbandet att hålla sig rakt under pressarfoten. Det vill gärna glida iväg åt höger. Tips? Min lösning just nu heter "postit".
Mitt mönster är lite stort i storleken, men det gör inte så mycket på ett "ytterplagg" såhär tycker jag.
Önskar att jag kunde få sån skön fleecekvalitet som det är på mina köpta dyra funktionsplagg i Polartec-fleece från typ Haglöfs.

Plus
Färgerna blev så härliga! Kul att Storebror fick en egen hoodie också. Har gått och tänkt på det länge men nu äntligen blev det av.
Nu börjar jag komma ikapp lite med bloggandet!

15 kommentarer:

Cilla och Henka sa...

Löv it! Den blev jättefin! Tycker om färgerna och tycker den ser lagom stor ut... :-)

sorkmor sa...

hur härlig som helst :) gillar färgerna skarpt.

sorkmor sa...

Jo, jag glömde ju säga att jag tror mönstret jag hade till den blå kroppstrumpan är günther stl 1 år :)

Benglan sa...

Jag tycker att den blev jättefin! Bra i storlek och snygga färger. Nu blev jag också sugen på att sy fleecehoodies.... :)

JuMel sa...

Fin kille i fin hoodie i härliga färger! Modellen ser praktisk ut också.

Nilla sa...

Tack för kommentarerna, ni morgonpigga. :D

Egentligen har sonen strl 104 nu och denna är en 98a. Därför är den lite stor skulle jag tro.

mynta sa...

Fleecehoddien ser jättehärlig ut, snygg och användbar. En favorit! Kul att det fungerar med bandkantaren!

Letar ochså efter fleece i en tunn och bra kvalite men har inte hittat den än!

Ingrid sa...

Toksnygg färgkombo!! Helt i min stil. Tycker du fått till luvan och knäppningen fram på ett snyggt sätt. När jag provade att sy en hoodie för evigheter sedan så blev den väldigt stor framtill så att det glipar fruktansvärt mycket i halsen... Är så sugen på en bandkantare... :)

Wimsan Mari sa...

Ser väldigt fin ut. Härliga färger !

Pulchella sa...

Vad spännande med ny maskin! Jag har nyss beställt en precis likadan och väntar hem den om 10-12 dar. Bandkantare har jag ännu inte vågat beställa. Men när jag ser hur fint resultat du får måste jag nog också ha en!

Nilla sa...

Pulchella > Va roligt med någon mer som har samma maskin. Håller gärna kontakten med dig för att utbyta tips och erfarenheter!

Skulle absolut rekommendera dig att skaffa en bandkantare! Det är fantastiskt!

OYB sa...

Jättesnygg!! Verkligen en fin hoodiemodell du har fått till!

Popcorn sa...

Övertröjor ska vara stora tycker jag också! Så det får plats några plagg under om det behövs. Bibbis Textil har börjat sälja softshell (i rött eller svart) och det är ju inte polarfleece, utan mer att ha som lager två, men som ändå är ganska vatten- och vindtätt, men eftersom sömmarna då blir sydda och inte tejpade så behövs en skaljacka/byxa om det är ihållande regn. Jag ska beställa snart, så jag vet inte vilken kvalité det är, det finns många olika sorter (tunnare/tjockare). Jag planerar att sy vantar till alla i familjen och överdragsbrallor till min minsting.

Nilla sa...

Popcorn > Ja jag har också sett det. Låter lockande med softshellen! Har just nu handlat liite för mkt andra tyger och har liite för många andra projekt på G. Men sen så! ;) Blir kul att se vad som dyker upp på bloggarna i Softshell!

Fangoria sa...

Jättefin!!!

LinkWhitin

Related Posts with Thumbnails