Sidor

onsdag 24 november 2010

Konståkningskläder


Fick en spännande beställning på en konståkningsklänning. Lite läskigt men kul! Beställningen utökades med att även innefatta en kjol. Började med att rita ett mönster och sy en kjol. Klänningen kommer väl vad det lider...

Mönster
Eget med hjälp av en befintlig lånad kjol.
Nästan alla sömmar är sydda med min overlockmaskin. Så även rullfållen till volangkanten nederst på kjolen. Resåren i midjan har jag stickat ner med covermaskinen. Tyvärr gjorde den hoppstygn pga fel nålar så det ska göras om innan den levereras!

Material
AG:s textil. Beställaren har själv införskaffat allt material.

Minus
Hoppstygnen på covermaskinen. Har testat lite och nu har jag kommit fram till att Schmetz EL-nålar funkar bra. Tyvärr är dessa nålar inte rundade i toppen som stretchnålarna så de kan göra hål i vissa tyger. Svårt det där. Men hoppstygn är ju heller inget alternativ.

Plus
Att jag vågade och kunde! Det är inte så läskigt att sy i sådant här 4-vägsstretchtyg ändå. Det klurigaste var att det gärna glider åt alla håll så man får hålla ordentligt men det gick fint i min overlock!

1 kommentar:

Hello sa...

Visst är det fantastiskt roligt att sy sånt här! Blir du biten eller får fler beställningar tipsar jag om www.spandexworld.com. Där kan man sitta och dreggla länge...

Den blev verkligen jättefin! Jag får ju bara sy gymnastikdräkter, så det blir inga kjolar då... :(

LinkWhitin

Related Posts with Thumbnails