Sidor

torsdag 18 november 2010

Fordonsklänning i velour

En beställd klänning i Mjuka Tygers härliga svart/vita fordonsvelour med kantband och muddar i lime stretchjersey/mudd från Stoff och Stil. Klänningen är en beställning gjord av kompisen vars barn fick dessa mössorna. Eller rättare sagt var det 3-åringen själv som pekade på mina tygprover och sa att en sån klänning ville hon minsann ha!

Sömnaden flöt på och klänningen blev mysig! Det svåraste momentet var mönsterutläggningen eftersom tyget dragit sig så hemskt i tvätten. Dessutom var det den allra sista biten jag hade kvar av tyget. Det var på millimetern jag fick in mönsterdelarna till den här klänningen. Hade först tänkt ha kantband i ärmsluten men det fanns inte plats för det så det fick bli muddar istället. Fållen är sydd med trippel täcksöm.

Mönstret är eget och jag är väldigt nöjd med det i jämförelse med de tidigare klänningarna jag sytt. Har ändrat en del och nu ser det riktigt bra ut!

Covermaskinen är fantastisk och bandvikaren likaså. Ytterligare ett exempel på hur det blir ser ni här. Det lilla vikta bomullsbandet vid storleksetiketten syr jag alltid in i kläder från strl 86 och uppåt eftersom det är praktiskt att kunna skriva namn i när barnen är på förskolan eller skolan.

Som den uppmärksamme läsaren noterat har jag inte delat upp de senaste bloggposterna i rubriker som tidigare. Får fundera på hur jag ska göra framledes. Vad tycker ni läsare?

6 kommentarer:

Pulchella sa...

Vad raffinerat med gul mudd! Jag håller på med en liknande klänning i den röda hjärtvelouren. Även den var svårklippt och jag blev tungen att klippa i enkelt tyg för att få hyfsad mönsterpassning. I väntan på min nya covermaskin syr jag bara halvärdiga plagg med overlocksömmarna klara. Bandkanterna ser så fina ut på dina plagg!

Cilla och Henka sa...

Jättefin! Kul med fordon på en klänning!

Anonym sa...

Hej!
Har precis hittat din blogg och vilka fina proffsiga saker du gör!Har precis köpt en overlock och övar. Jag undrar; vad är en coverlock? MVH. Jenny

Nilla sa...

Jenny > En overlock är en maskin med flera trådrullar (minst 4) som skär och syr ihop tygstycken. Som t.ex. sidsömmarna på en tröja. Men den här maskinen kan man bara sy i kanterna av tyg. Den brukar ha 2 nålar.

En cover stitch maskin är också en flertrådig (minst 4) trådar som inte har en kniv som skär. Med den här maskinen kan man sy mitt på tyget. Den brukar ha 3 nålar. Den syr den så kallade täcksömmen (cover) som ser ut som en tvilling- eller trillingsöm på ena sidan och som en trassig söm på avigsidan. Används för att fålla t.ex. nederkanten av en tröja.

Till covermaskinen finns ett populärt tillbehör som är en bandkantningsenhet. I den trär man in en remsa av trikåtyg (som man klippt eller skurit till med rullkniv) och kan sedan i ett enda moment sy fast ett kantband i t.ex. en halsringning på en tröja.

Sedan finns det ett mellanting. En maskin som klarar både och. Det är en så kallad Coverlock. Den behöver man då bygga om eller ändra ganska mycket inställningar på beroende på om man vill använda den som en overlock eller som en covermaskin.

Hoppas jag uttryckt mig tydligt och korrekt.

Kul att du köpt en overlock Jenny! Kör hårt och fråga om det är något mer. :)

Katharina sa...

Den ser riktigt härlig ut! Och lättmatchad med strumpbyxor och tights.

Smart att sy storlekslappen och bomullsbandet på samma ställe - de gånger jag har satt till bomullsband för namnande har jag alltid satt det bredvid, men under är ju snyggare och bättre.

Du frågade i en kommentar till ett av mina inlägg om mönster på byxor - jag svarade långt och omständligt i en kommentar i min blogg - men det korta svaret är nog att jag inte har något mönster.

Anki sa...

Jättefin klänning och vilken otroligt perfekt kantbandning! Har oxå en Coverpro men tycker jag får olika resultat varje gång... Har du något bra tips?

LinkWhitin

Related Posts with Thumbnails